Carup.Se | Nyheter Om Bilar, Biltester Och Guider

0

 Orsaken är att bilarna har dieselmotorer som inte klarar lagkraven och uppfyller de utsläppsvärden som visades i testerna. Volvobilarna har för höga utsläpp av kväveoxider. Avvikelsen upptäcktes av nederländska myndigheten RDW och bekräftas av Volvo Cars.

 – Efter en detaljerad utredning tillsammans med Volvo Cars beslutade vi att det krävs åtgärder för att bilarna fortsatt ska klara lagkraven. Volvo ska rulla ut en mjukvaruuppdatering som verifieras av oss för dessa bilar, säger Thérèse de Vroomen på RDW:s kommunikationsavdelning till Vi Bilägare.

 Volvo planerar att göra bilarna lagliga igen genom en mjukvaruuppatering. Totalt handlar det om cirka 4000 dieselbilar i Sverige. Bilarna har för höga utsläpp av kväveoxider (NOx). Det är samma utsläpp som orsakade Volkswagens stora dieselskandal. Kväveoxider är giftiga och kan skada luftvägar, lungor och irriterar slemhinnor. Enligt Volvo ska felet ha orsakats av att bilarna åldrats.

 – Utredningen i fråga har identifierat ett fel som potentiellt kan påverka vissa Volvomodeller när de åldrats. Beroende på hur bilen har körts under sin livstid kan prestandan hos bilens avgasreningssystem ha påverkats över tid till den grad att utsläppsnivåerna inte konstant är under de lagliga gränserna. Den kommande mjukvaruuppdateringen syftar till att åtgärda detta potentiella fel på dessa äldre bilar, uppger Volvo Cars pressavdelning för Carup.

 Den tyska advokaten Theis Klauberg har specialiserat sig på att föra bilägares talan mot biltillverkare som fuskat med utsläpp. Han utesluter inte att de för höga utsläppen även i detta fall beror på medvetet fusk, något Volvo Cars dementerar bestämt.

 – Höga NOx-utsläpp beror på Dieselgate-manipulationer, vid testning är de godkända, men på vägen har vissa bilar upp till 15 gånger den lagliga gränsen, säger Theis Klauberg.

 Volvo tillbakavisar dock advokatens uppgifter om att NOx-utsläppen ska vara flera gånger högre eller bero på några som helst manipulationer. Varken biltillverkaren eller nederländska myndigheten RDW har dock gått ut med hur höga halterna är.

 – Alla påståenden om att undersökningen har funnit att bilar släpper ut NOx-nivåer flera gånger över den lagliga gränsen är felaktiga. Utredningen är inte heller relaterad till användningen av någon form av teknik för fusk med utsläppstester. Vi kommer att ge fullständig information till de berörda kunderna när utrullningen av den uppdaterade mjukvaran har startat. Fram till dess vill vi uppmana kunderna att bortse från spekulationer från tredje part, uppger Volvos pressavdelning.

 Advokaten varnar bilägare för att gå med på mjukvaruuppdateringar. Men även om de genomförs kan Volvo-ägarna ha rätt till höga ersättningar för felen på bilarna. Han samlar just nu in bilägare för grupptalan.

 – Mjukvaruuppdateringar kommer nästan alltid att ha en negativ effekt på fordonets prestanda, därför föreslår jag att man inte gör dessa. I juridiska termer ändrar uppdateringen inte kravet på ersättning.

 Enligt Klauberg har de Volvoägare som är drabbade av de höga utsläppen nu rätt att kräva ersättning från företaget. Och det kan handla om stora pengar.

 – Ja, ägare av Volvos dieslar har rätt att få ersättning, eftersom NOx-utsläppen kan vara flera gånger över den lagliga gränsen. Domstolarna har i dagsläget inte fastställt något belopp, men enligt vår uppfattning ska köpeskillingen betalas tillbaka minus bilens marknadsvärde i Sverige.

 Volvos systermärke Zeekr hann före nya elbilen Volvo EX60. Zeekrs nya el-SUV Zeekr 7X är 12 cm längre än dagens XC60 och gör 0-100 km/h på 3,8 sekunder.

 Geelys nya bilmärke Zeekr har hittills bara tillverkat elbilar men kommer nästa år med sin första laddhybrid. Zeekr-aktien börsintroducerades i maj och har haft en rejäl nedgång sedan dess. Nya SUV:en Zeekr 7X är därför en mycket viktig bil för märket.

 Zeekr hann före Volvo EX60 som ska visas sent i höst eller i början av nästa år. Precis som EX60 är Zeekr 7X utvecklad och designad i Göteborg. Tillverkningen sker i Kina. Zeekr 7X är 12 centimeter längre än dagens Volvo XC60. Än så länge säljs bilen bara i Kina, men allt talar för en Sverigelansering. Zeekr har bland annat värvat Hyundais tidigare PR-chef Tobias Joelsson och satsar stort i Sverige.

 Zeekr framhåller extra att bilen kan göra 0-100 km/h på 3,8 sekunder och att bilens LFP-batteri kan ladda från 10 % till 80 % på 10,5 minuter om det finns en tillräckligt kraftfull laddstation. Europeiska räckviddssiffror har ännu inte tagits fram.

 Dessutom kan det bli ett riktigt kap. Om man ska importera en äkta amerikansk polisbil till Sverige ligger prislappen på minst en kvarts miljon kronor.

 Förutom att det svenska rättsväsendet tog blåljus är allt helt original. Där finns till och med hållare för pumphagelgevär som är standard i amerikanska polisbilar. Förtuom att texten är ändrad till ”Grufman County” valspråket till ”To Service and Repair”.

 Han gruvar sig kanske en aning över incidenten i Stockholmstrafiken där den svenska polisen satte stopp för hans importerade polisbil. Det var någon som inte kunde låta bli att testa blåljusen, samtidigt fick den svenska polisen syn på upptåget och satte stopp för alltsammans.

Tesla

 – Det var lite synd, men vi får se vad som händer med det, om vi får tillbaka dem så ingår de i köpet såklart, säger Fredrik Grufman.

 Man kan bara föreställa sig vilka missdådare som suttit i baksätet på den här bilen. Därför kanske det ligger närmare tillhands att någon entusiast köper den, snarare än om man behöver något att skjutsa barnen med.

 – Jag kan också berätta att den har varit med i en musikvideo. Det var några rappare som hörde av sig och ville låna en bil, säger Fredrik Grufman.

 Det nya förslaget på reduktionsplikt är omöjligt att genomföra när det kommer till bensinen. Motorerna klarar inte bensin med högre reduktionsplikt och den bryter dessutom mot drivmedelslagen. Istället måste dieseln få betydligt mer biobränsle än vad regeringen sagt för att kompensera.

 Regeringen föreslår en höjning av reduktionsplikten till tio procent. För att kompensera sitt vallöfte ska man sänka bensinskatten. Men den nya höjningen bryter mot den svenska drivmedelslagen som sätter en gräns på tio procent etanol i bensinen. Tio procent reduktion av bensinen innebär högre inblandning än så.

  – Det är bränslekvalitetsdirektivet som begränsar inblandningen av etanol i bensin till tio volymprocent av tekniska orsaker, säger Anders Norén, hållbarhetschef på Drivkraft Sverige.

 – Den 1 januari 2024 sänktes reduktionsplikten för bensin och diesel till sex procent. Den var tidigare 7,8 procent för bensin respektive 30,5% för att sänka drivmedelspriserna vid pump, säger Anders Norén, hållbarhetschef på Drivkraft Sverige.

 Mer etanol än tio procent i bensinen bryter mot drivmedelslagen och kan förstöra motorerna. För att uppnå 10 procent reduktion av bensinen kan närmare 15 procent etanol behöva blandas in i bensinen. Så mycket etanol är det många motorer som inte klarar av, dessutom är det olagligt. Bland annat kan gummidelar i bränslesystemet och komponenter i insprutningen ta stryk.

 Det finns dock ett ett kryphål i lagen: Att ha mer än 10 procents reduktion av dieseln som kompensinsation. Därför blir risken stor att den nya reduktionen går ut över dieselkonsumenterna. I diesel går det att blanda i HVO som har samma kolväten som traditionellt diesel. För att kompensera för bensinen kan dieselbilister få diesel med extra mycket biobränsle. Om det även gör dieseln dyrare är idag okänt.

 – Vi vet ju inte hur reduktionsplikten kommer att utformas i detalj men redan idag kan överskott från reduktionsplikten i diesel användas för att kompensera för lägre reduktion i bensin. Det är bränslekvalitetsdirektivet (infört genom den svenska drivmedelslagen) som begränsar inblandningen av etanol i bensin till tio volymprocent av tekniska orsaker, säger Anders Norén.

 Regeringen lägger fram sin budget den 19 september. Därefter ska riksdagen ta beslut. Då måste regeringen ha ett svar hur de ska klara av att ha 10 procents reduktion av bensinen utan att bryta mot drivmedelslagen.

 – Mycket är ännu oklart kring regeringens förslag om ny reduktionsplikt, vilket återigen skapar ovisshet för drivmedelsleverantörerna, -producenterna och laddoperatörerna. Regeringen bör därför skyndsamt ge besked kring detaljutformningen av den nya reduktionsplikten så branschen får tid att anpassa sig till de ändrade förutsättningarna, säger Anders Norén.

 – Nu, åtta månader senare, aviserar regeringen och Sverigedemokraterna att reduktionspliktsnivån höjas till tio procent och att el från publika laddstationer ska inkluderas i reduktionsplikten. Samtidigt ska drivmedelsskatterna sänkas. Sammantaget räknar man med att drivmedelspriserna sänks samtidigt som klimatutsläppen sänks med 2 procent fram till 2030, säger Anders Norén.

 – Vi är i grunden positiva till höjningen av reduktionsplikten och att el från publika laddstationer inkluderas för att uppnå ett mer teknikneutralt system säger Anders Norén, hållbarhetschef på Drivkraft Sverige .

 – Vi tycker dock att den föreslagna reduktionspliktsnivån på 10 procent är för låg för att Sverige ska kunna klara sina klimatmål och åtaganden till 2030, både nationellt och inom EU. Om Sverige ska uppfylla sina åtaganden bör reduktionspliktsnivån snarare ligga på runt 20 procent för bensin och diesel. Vår bransch behöver långsiktighet och förutsägbarhet för att kunna bidra till omställningen från fossilt till fosilfritt. fortsätter Anders Norén.

  3. ångtrycket ska vid 37,8 grader Celsius vara lägst 45 kilopascal och högst 95 kilopascal, dock lägst 65 kilopascal under vintern och högst 70 kilopascal under sommaren,

Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(30)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !
To Top